Konečné uzavření kamenné prodejny je 26. 1. 2024

Označení expirace produktů na obalech kosmetiky - vyznáte se v nich?

zezeme1_1

 

 

Nejen složení kosmetiky a původ surovin je pro nás spotřebitele a distributory důležitý, ale neméně důležité je i správné označení expirace. Mohlo by se zdát, že na toto téma není třeba dlouhých článků a vysvětlování, nicméně nic není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát a v označení expirace jsou velké rozdíly a jedno velké ALE

 

Jako první je důležitá země, kde se kosmetika vyrábí, jiná pravidla totiž platí pro Evropskou Unii a jiná pro státy mimo ni, jako je například USA nebo Čína. 

  • Státy v EU = mají mnohem přísnější pravidla a na obalech kosmetiky je vždy požadován údaj o expiraci (různé druhy označení, které si vysvětlíme níže)
  • Státy mimo EU = již tento velmi důležitý údaj na svých obalech uvádět ze zákona nemusí

 Je škoda, že tento údaj není povinný všude, jelikož se jedná o jeden z nejdůležitějších údajů vůbec, který by nás jako spotřebitele měl vždy zajímat! Stejně jako potraviny i kosmetika podléhá zkáze, může měnit barvu, konzistenci, vůni a může být v lepším případě jen méně aktivní, v horším případě může pokožku podráždit. Nic nevydrží věčně, i když někteří výrobci by nás o tomto rádi přesvědčili.

 

V označování expirace u kosmetiky jsou tři základní kategorie:

 

1. Kosmetika s trvanlivostí delší než 30 měsíců = zde se nemusí psát klasické datum spotřeby, ale stačí „pouze“ symbol otevřeného kelímku, kde je uvnitř nebo vedle napsané číslo, které označuje počet měsíců / někdy i let, do kdy se produkt musí po otevření spotřebovat.

 

zezeme2a

 

2. Kosmetika s trvanlivostí kratší než 30 měsíců = již musí obsahovat datum spotřeby uvedené klasicky číslem, a to ve formě D/M/R (den, měsíc rok) nebo alespoň M/R (měsíc a rok), tento údaj může být doplněn symbolem přesýpacích hodin, ale symbol již není nutný, hlavní je číselný údaj. Pokud zde není symbol musí však být datum spojeno s textem – Spotřebujte do / datum expirace / exp.

 

zezeme5a

 

zezeme7a

 

3. Výjimkou jsou produkty, které díky obalu prakticky nepodléhají zkáze = zde se údaj nemusí uvádět vůbec, jedná se o produkty jako jsou parfémy, aerosoly apod.

 

Občas můžete vidět i kombinaci symbolů, což je čistě rozhodnutí výrobce kosmetiky. Úplně nejlepší variantou je, pokud značka kombinuje datum expirace s kelímkem. Tak je spotřebitel dokonale informován nejen o tom do kdy je produkt v pořádku i když je zavřený, ale i o tom do kdy je nutné ho po otevření spotřebovat. Protože ihned po otevření produktu započíná oxidace či případná kontaminace prsty apod., tedy produkt tzv. „pracuje“ a nemůžeme předpokládat, že bude od otevření ve stejném stavu až do konce expirační doby. Kvůli těmto důvodům a skladovacím podmínkám v domácím prostředí (nejsou vždy plně vyhovující – teplo, slunce, vlhko ..) se všeobecně doporučuje produkt spotřebovat do cca 6 měsíců po otevření, pokud se tedy jedná o kelímek, běžnou lahvičku apod., tedy produkt, kam se dostane vzduch nebo my svými prsty.

 

zezeme3a

 

Co musí mít navíc každý produkt na obalu uvedeno, je soubor čísel nebo písmen, které vyjadřují šarži, díky které výrobce ví, kdy byl produkt vyroben. Nicméně jsou to symboly, které nám zákazníkům bez firemní databáze nedávají větší význam a nic z nich nevyčteme. Zatím je vše jednoduché že? Ale je tu jedno velké ALE! Ve skupině jedna, tedy tam, kde je uveden jen kelímek je problém v tom, že ŽÁDNÁ surovina nevydrží věčně, ani pokud je hermeticky uzavřena. Pokud máte výrobek se symbolem “pouze” kelímku, v regálu může být roky, desítky let a vy pořád máte falešný pocit, že se jedná o fresh produkt, který nikdo neotevřel, a tudíž je v pořádku. Ale je tomu vážně tak? Uvědomme si, že i v uzavřeném produktu probíhají změny, sice velmi pomalu, ale probíhají. Co když produkt vydrží v dobrém stavu sice více než 30 měsíců, dejme tomu 40 od data výroby, ale na regálu může čekat na svého majitele čekat klidně 42 měsíců? Je po dobu těch dvou měsíců navíc ještě v pořádku? Toť otázka, nicméně nikdo z nás by to asi nechtěl zkoušet že? Proto výrobci musí produkt označovat šarží a tento údaj poskytnou distributorovi, ten by pak měl opravdu poctivě hlídat, jestli je vše v pořádku a případně produkt stáhnout z prodeje, pokud už není v „záruční době“. Bohužel v praxi tenhle fér přístup moc nefunguje, buď tomu distributor nerozumí, je líný to kontrolovat nebo záměrně takové produkty nestahuje z prodeje, aby nenavyšoval náklady/ztrátu.

Jak tedy nenaletět a sami si ověřit, že kupujete produkt v naprostém pořádku? Nijak, bohužel. Pokud výrobce sám nepíše rok výroby plus, kolik měsíců je následně produkt v pořádku, tak se k informaci prostě nedostanete. A nezbývá než důvěřovat prodejci, že odvádí svou práci férově. Proto vložte svou důvěru a peníze někomu, komu důvěřujete, obchůdku nebo e-shopu, kde je pro majitele prioritou fair play a je dobře edukovaný ohledně expirace i složení. Dobrým vodítkem je i tzv. slevový koutek, který najdete v kamenné prodejně nebo v rubrice e-shopu, kde jsou se slevou produkty s kratší expirací. Jelikož si tak můžete být jistí, že ve skladu i na reálech probíhá neustálá kontrola expirace a šarží, aby se k vám dostal produkt bezpečný a v tom nejlepším možném stavu. Nicméně všichni víme, že pokud jsou výrobky správně skladované jsou mnohdy v pořádku a v top stavu i měsíce po expiraci, a tak by byla škoda je vyhodit. Proto se nabízejí za zvýhodněnou cenu, díky které má zákazník možnost mnohdy vyzkoušet i dražší kousky za zlomek jejich ceny, a přitom stále v top stavu. Tohle je férový přístup, který vám mohou nabídnout většinou pouze menší prodejci, kteří svůj byznys dělají poctivě a s láskou.

V našem e-shopu i prodejně se můžete spolehnout na precizní kontrolu těchto údajů a rozhodně se nemusíte bát zeptat se nás na cokoliv, nic netajíme a jsme vůči Vám, našim zákazníkům, naprosto transparentní. Proto nikdy nenakupujeme obrovské zásoby, ale preferujeme menší objemy zboží, abychom vždy zaručili nejvyšší kvalitu. Pevně totiž věříme, že když se chováme k našim produktům zodpovědně a s láskou, stejně tak jako k našim zákazníkům, vrací se nám pozitivní energie zpět a náš růst je tak udržitelný.

 

 

Váš tým Ze Země www.ze-zeme.cz

 

Článek napsala a fotografie vyfotila Jana Goldbricht www.essence-roses.blogspot.com 

 

 

 

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz